در مقاله های گذشته سعی کردیم انواع تخت بیمارستانی رابه طور کامل معرفی کنیم. درادامه تخت بیمارستانی مناسب برای منزل را معرفی کردیم و در این مقاله قصد داریم که درباره تشک زخم بستر توضیحاتی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

تا انتهای این مقاله همراه ما باشید:

بیماری زخم بستر

می توان گفت که زخم بستر یکی از سخت ترین بیماری ها است که به دلیل خوابیدن طولانی مدت بیمار در تخت یا بستر بر بدن ایجاد می شود.

در واقع فردی که به دلیل ابتلا به یک بیماری برای مدت طولانی در بستر در حال استراحت است, علاوه بر بیمای قبلی مبتلا به بیماری زخم بستر نیز می شود.

دلیل ایجاد زخم بستر کم تحرکی بیمار در بستر و خوابیدن طولانی مدت است که در این حالت گردش خون در عضلات دچار اختلال می شود و در نهایت زخم بستر پدید می آید.

زخم بستر معمولا در نقاطی از بدن ایجاد می شود که بافت گوشتی کمتری دارد و همراه با درد زیاد است. عدم گردش خون مناسب در بدن بیمار سبب ایجاد کبودی و خون مردگی در برخی نواحی می شود که از نشانه های اولیه زخم بستر است.

در صورت ابتلای بیمار به زخم بستر باید هرچه سریعتر بیمار تحت درمان قرار بگیرد, در غیر این صورت ناحیه ای که دچار زخم بستر شده است از بین می رود.

تخت معاینه خوب چه ویژگی هایی دارد؟

انواع درجات زخم بستر

زخم بستر دارای درجات مختلفی است که هر درجه میزان وخامت این بیماری را مشخص می کند.

  • زخم بستر درجه 1: در این مرحله بیمار در ناحیه های مختلفی از بدن احساس وجود زخم و فشار شدید در این نواحی را حس می کند که این مرحله شروع زخم بستر است و مرحله بسیار مهم و حساسی است که اگر به درستی تشخیص داده شود از یک فاجعه جلوگیری شده است.
  • زخم بستر درجه 2: در این مرحله زخم ایجاد شده است ولی هنوز کوچک است. زخم کوچک همراه با التهاب و قرمزی است.
  • زخم بستر درجه 3: در این مرحله زخم به درون عضلات بدن بیمار نفوذ کرده است و سلول های مرده دچار عفونت می شوند.
  • زخم بستر درجه 4: دراین مرحله که مرجله نهایی و اوج فاجعه این بیماری است که علاوه بر عضلات بدن, استخوان ها نیز درگیر عفونت هستند و اگر درمان را شروع نکنند بیمار از بینخواهد رفت.

تشک زخم بستر چیست؟

اخیرا تشک هایی مخصوص بیماران دارای زخم بستر طراحی و تولید می شود که به کنترل این بیماری بسیار کمک می کند و می توانید به راحتی آن را از فروشگاه های تجهیزات پزشکی تهیه کنید.

بهتر است قبل از بستری بیمارانی که قرار است برای طولانی مدت در بستر استراحت کنند, یک تشک مخصوص زخم بستر برای وی تهیه کنید.

تشک زخم بستر به گونه ای طراحی می شود که شکل موجی دارد و به صورت بادی است. به عبارت دیگر در این تشک ها با جا به جایی هوا در بین امواج تشک, جریان هوا از هر موج به موج دیگر منتقل می شود و سبب بهبود وضعیت گردش خون در عضلات بیمار می شود. به این شکل میزان ابتلا به زخم بستر تا حد زیادی کاهش می یابد.

تشک زخم بستر مواج چیست؟

تنها تفاوتی که تشک زخم بستر مواج با تشک های معمولی دارد, کیفیت تشک های مواج از جنس پی وی سی است و دارای یک عدد پمپ هوا هستند. به کمک پمپ هوا بیمار می تواند هوای درون تشک را از یک سمت به سمت دیگر انتقال دهد و به راحتی استراحت کند.

از تشک زخم بستر مواج فقط برای پیشگیری از زخم بستر استفاده نمی شود, بلکه این تشک ها در درمان زخم بستر نیز موثر هستند.

انواع تشک زخم بستر مواج

سه نوع تشک مواج در بازار موجود است که انتخاب تشک مناسب به میزان وخامت حال بیمار بستگی دارد.

تشک مواج تخم مرغی

این تشک ها فقط می توانند تا وزن 100 کیلوگرم را متحمل شوند و برای بیمارانی مناسب است که کمتر از یک سال نیاز به استراحت دارند. این تشک ها دارای کمپرسور هوا هستند و به کمک آن هوا وارد حباب های تشک می شود. از تشک تخم مرغی معمولا برای پیشگیری زخم بستر استفاده می شود.

تشک مواج سلولی

این تشک ها از سلول های هواداری تشکیل شده اند که می توان آن ها را در مواقع نیاز از تشک جدا کرد. تشک سلولی بیمارهای تا وزن 120 کیلوگرم را تحمل می کند و برای بیمارانی که نیاز به 2 الی 3 سال استراحت مداوم دارند, مناسب است.

این تشک ها برای درمان بیماران مبتلا به زخم بستر درجه 3 و 4 نیز مناسب است.

تشک مواج بیمارستانی

این تشک های فوق حرفه ای دارای جریان هوای نامحسوس هستند, به طوری که این جریان از تعرق بدن که یکی از مهم ترین عوامل ابتلا به زخم بستر است جلوگیری می کند.

در سطح این تشک ها درزهای ریزی وجود دارد که هوای درون تشک با بیرون در تبادل باشد.

این تشک ها بیماران با وزن بالا را نیز متحمل می شوند و بهترین گزینه برای زخم بستر درجه 4 هستند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

محصولات مرتبط

Instagram
Pinterest
YouTube
LinkedIn
فهرست
Call Now Button