با شیوع اپیدمی ویروس کرونا و خطرناک بودن این بیماری، استفاده از ماسک در بسیاری از کشورها اجباری اعلام شده است. با استفاده از ماسک می توان تا حد زیادی از شیوع این بیماری جلوگیری کرد. اما فق ماسک کافی نیست و باید فاصله اجتماعی از دیگران را نیز حفظ کرد. اما سوال مهمی که پیش می آید آن است که بهترین ماسک برای استفاده در این دوران کدام است؟ آیا هر ماسکی را می توان استفاده کرد؟

در این مقاله قصد داریم که به این پرسش پاسخ دهیم. در ادامه همراه ما باشید:

بیشتر بدانید: همه چیز درباره ترالی اورژانس

استفاده از ماسک در دوران کرونا

شاید استفاده از ماسک در کشور ما اجباری نباشد، اما مسولیت جان انسان ها بر دوش یکایک ما است. این وظیفه اجتماعی هر یک از افراد جامعه است که با استفاده از ماسک، جلوی انتشار این بیماری را بگیرد.

فراموش نکنید که بسیاری از افراد سودجو همزمان با شروع دوران کرونا، با تبلیغات دروغین مدعی تولید و فروش ماسک مخصوص کرونا هستند. هیچ ماسکی مخصوص کرونا در هیچ کجای دنیا تولید و ساخته نشده است.

بهترین ماسک برای استفاده در دوران کرونا کدام است؟

چندین نوع ماسک به عنوان بهترین ماسک برای استفاده در دوران کرونا توسط سازمان بهداشت جهانی معرفی شده است. این ماسک ها عبارتند از:

  • Cotton mask یا ماسک پنبه ای
  • Pitta mask
  • N95 respirator یا ماسک تنفسی ان95
  • Surgical یا ماسک جراحی
  • Paper mask یا ماسک کاغذی سه لایه

تمامی ماسک هایی که گفته شد دارای فیلترهایی هستند که قابلیت جلوگیری از ورود ویروس کرونا به دستگاه های تنفسی را دارند.

بهترین ماسک یا به عبارتی محبوب ترین ماسک از بین تمامی ماسک های گفته شده، ماسک N95 respirator یا ماسک تنفسی ان95 است که به خوبی هوای وارد شده به دستگاه های تنفسی را فیلتر می کند و از ورود کوچکترین ذرات به دهان و بینی جلوگیری می کند.

این ماسک قادر است بیش از 95% ذرات معلق در هوا که شامل 0.3 میکرون هستند را فیلتر کند و از ورود آن ها جلوگیری کند. همانطور که می دانید ابعاد ویروس کرونا 12 میکرون است، در نتیجه این ماسک به خوبی می تواند از ورود این ویروس به دستگاه تنفسی جلوگیری کند.

البته استفاده از ماسک های فیلتردار برای کودکان توصیه نمی شود. دستگاه تنفسی کودکان حساس است و در صورت استفاده از ماسک تنفس برایشان سخت می شود. بهتر است جز در مواقع ضروری کودک دلبندتان را از خانه خارج نکنید.

تاثیر بهترین ماسک فیلتردار در پیشگیری از کرونا چقدر است؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم ماسک های فیلتردار تا بیش از 95% از ابتلا به کرونا جلوگیری می کنند. هنوز هیچ ماسکی که بتواند به طور 100% از جذب ویروس کرونا جلوگیری کند ساخته و تولید نشده است. اما همه ماسک هایی که از طرف سازمان بهداست جهانی به عنوان بهترین ماسک معرفی شده اند تا بیش از 95% قابلیت جلوگیری از جذب ویروس کرونا را دارند.

در حال حاضر بهترین ماسکی که در این دوران می توان استفاده کرد ماسک ان 95 است که به صورت انبوده در کشور در حال تولید است و به راحتی می توانید از مراکز بهداشتی آن را تهیه نمایید.

اما باید توجه داشته باشید که تنها ماسک نمی تواند در برابر این ویروس از شما مراقبت کند، حتما باید فاصله اجتماعی را رعایت کنید و از افراد مشکوک فاصله بگیرید.

نکات بهداشتی که در دوران کرونا باید به آن توجه کنید

در ادامه نکاتی را به شما خواهیم گفت که با رعایت آن به سلامتی خود و سایر افراد جامعه کمک خواهید کرد:

  • مدت زمانی که می توانید از ماسک های ان 95 استفاده کنید تنها 8 ساعت است و پس از آن باید ماسک را دور بیاندازید و یک ماسک جدید بردارید.
  • هنگام دور انداخت ماسک حتما هر دو کش و فلزی که بر روی بینی قرار می گیرد را جدا نموده و آن ها را در زباله های خشک قرار دهید. خود ماسک استفاده شده را در قسمت زباله های تر بیاندازید.
  • نیاز به استفاده از دو عدد ماسک نیست و برای پیشگیری باید از دیگران حداقل 1.5 مترفاصله داشته باشید. استفاده از دو عدد ماسک باعث ایجاد مشکلات تنفسی در افراد می شود.

 

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

محصولات مرتبط

Instagram
Pinterest
YouTube
LinkedIn
فهرست
Call Now Button