پالس اکستیمر یا دستگاه سنجش اکسیژن خون، یکی از تجهیزات پزشکی است که در این روزها بهتر است در هر خانه ای وجود داشته باشد. با توجه به شیوع ویروس کرونا، یکی از نشانه هایی که می توان تشخیص داد فرد به کرونا مبتلا شده است، پایین بودن سطح اکسیژن خون است. به کمک این دستگاه می توان میزان اکسیژن خون را اندازه گیری کرد. البته این دستگاه فقط برای تشخیص کووید19 نیست و اغلب برای بیماری هایی که همراه با کمبود اکسیژن خون هستند استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با تخت برقی بیمارستانی سه شکن 4 موتوره

کاربردهای دستگاه پالس اکستیمر

استفاده از دستگاه سنجش میزان اکسیژن خون دارای کاربردهای زیادی است. مانند:

  • چک کردن میزان اکسیژن خون در افرادی که دارای بیماری انسداد ریوی مزمن هستند.
  • بررسی میزان اکسیژن خون در افرادی که به بیماری فیبروز ریوی دچار هستند.
  • افرادی که دچار آپنه خواب می شوند.
  • بررسی میزان اکسیژن خون برای تشخیص بهتر ابتلا به کووید19 . درصورتی که میزان اکسیژن خون کمتر از 92% باشد باید سریعا فرد به بیمارسان منتقل شود، در این حالت احتمالا درصد زیادی از بافت ریه درگیر شده است.
  • افرادی که ورزش های سنگین می کنند.
  • افرادی که به طور مداوم کوهنوردی می کنند.
  • افرادی که به انواع نارسایی قلبی و عروقی دچار هستند.
  • افراد مبتلا به بیماری هایی مانند: آسم، ذات الریه، سندرم دیسترس تنفسی، دیسپلازی و …

توجه داشته باشید که امکان وجود خطا و اندازه گیری غلط در این دستگاه ها وجود دارد، بنابراین قبل از خرید این دستگاه ها توجه کنید که از برند معتبری دستگاه مورد نظر را تهیه کنید.

در چه صورت به یک دستگاه اندازه گیری اکسیژن خون نیاز است؟

در صورتی که سالمندی در خانه دارید که مشکلات تنفسی دارد و یا از بیماری در منزل نگهداری می کنید، باید یک دستگاه پالس اکستیمر در خانه داشته باشید تا در صورت پایین آمدن میزان اکسیژن خون فرد، دستگاه هشدار دهد و شما را از این موضوع آگاه سازد.

دستگاه سنجش میزان اکسیژن خون چگونه کار می کند؟

دستگاه دارای یک گیره است که به انگشت گیر داده می شود. سپس یک پرتو نور از روزنه مخصوص تابیده شده و از انگشت عبور می کند. این پرتو نور می تواند میزان هموگلوبینی که در خون جریان دارد را اندازه گیری کند.

هرچه رنگ خون قرمزتر باشد، سطح اکسیژن بالاتری دارد و هرچه به رنگ آبی یا بنفش متمایل باشد میزان اکسیژن کمتری در خون جریان دارد. درنتیجه برای اندازه گیری میزان اکسیژن موجود در خون، دستگاه این نور را جذب می کند و عددی را بر روی صفحه مانیتور نمایش می دهد.

میزان دقت دسگاه پالس اکستیمر چقدر است؟

دستگاه هایی که اخیرا تولید می شوند، حساس تر و دقیق تر از قبل طراحی و تولید می شوند و نهایتا ممکن است 2 الی 3 درصد خطا داشته باشند که معمولا این میزان خطا به علت عدم کالیبره بودن دستگاه است.

البته برخی موارد نیز می تواند از دقت دستگاه بکاهد. مانند:

  • وجود لاک بر روی ناخن یا وجود ناخن مصنوعی.
  • سرد بودن دمای دست ها- بهتر است پیش از اندازه گیری دستان خود را گرم کنید.
  • برای اندازه گیری دقیق شما باید به طور ثابت بر روی یک صندلی بنشینید.

بهترین دستگاه های پالس اکستیمر کدامند؟

در ادامه به معرفی برخی از بهترین برندهای تولید دستگاه پالس اکستیمر اشاره خواهیم کرد. طبق آمار و رضایت مشتریان این برندها نسبت به سایر دارای عملکرد بهتری هستند:

  • زاکورات (Zacurate)- این دستگاه ضد حساسیت بوده و فاقد لاتکس است. عمر باتری این دستگاه 40 ساعت است و مناسب استفاده برای افراد بالای 12 سال است.
  • اینوو (Innovo)- این برند طوری طراحی شده است که در صورت پایین بودن سطح اکسیژن خود هشدار می دهد و می تواند همراه بیمار را از این موضوع آگاه کند.
  • سانتا مدیکال (Santamedical)- یکی از مزایای این دسگاه آن است که پس از 10 ثانیه به طور خودکار خاموش می شود تا عمر باتری دستگاه حفظ شود.
  • اکیومد (AccuMed)- یکی از بهترین برندهای تولید کننده دستگاه پالس اکستیمر، اکیومد است که مناسب برای تمامی سنین از کودکان 4 سال تا سنین بالاتر است.
  • ایزی هوم (Easy Home)- این برند توسط سازمان FDA تایید شده است و علاوه بر نمایش میزان اکسیژن خون به صورت عدد، قابلیت آن را دارد که این میزان را بر روی یک نمودار در صفحه نمایش نشان دهد.

سخن آخر

دستگاه پالس اکستیمر یکی از تجهیزات مهم پزشکی است که اگر دارای بیماری با سابقه مشکلات تنفسی در منزل هستید، بهتر است حتما آن را تهیه نمایید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

محصولات مرتبط

Instagram
Pinterest
YouTube
LinkedIn
فهرست
Call Now Button