نوزادی که در زمان تعیین شده به دنیا بیاید نیاز به مراقبت خاصی ندارد, اما اگر نوزادی بنا به دلایل مختلف زودتر به دنیا بیاید, به دلیل آن که برخی از اندام های وی نابالغ است یا به درستی شکل نگرفته, دچار مشکلاتی خواهد شد. در نتیجه برای مراقبت از نوزاد در منزل نیاز به برخی تجهیزات پزشکی مخصوص است. در ادامه قصد داریم که با تجهیزات پزشکی نوزادان مخصوص منزل بیشتر آشنا شویم. همراه ما باشید:

تجهیزات پزشکی نوزادان

هیچ الزامی در خرید این تجهیزات نیست به دلیل آن که هم نیاز دائمی به آن ها نیست و هم از نظر اقتصادی خرید آن ها به صرفه نخواهد بود. مراکز بسیاری هستند که تجهیزات پزشکی نوزادان را اجاره می دهند.

در ادامه به معرفی این تجهیزات خواهیم پرداختم:

هود یا اکسی هود

هود یک محفظه شیشه ای است که در بالای سر نوزاد قرار می گیرد و داخل آن با اکسیژن پر می شود. نوزاد باید طوری قرار بگیرد از به راحتی بتواند تنفس کند. مزیت قرار گرفتن نوزاد در هود آن است که نیاز به زدن ماسک ندارد و به این جهت هیچ فشاری به سرو گردن نوزاد وارد نمی شود.

هود دارای دریچه تنظیم هوا و شیر ورودی است. هنگام استفاده از هود باید غلظت اکسیژن با دقت بررسی شود. اگر غلظت اکسیژن بیش از حد باشد به شبکیه چشم و ریه های نوزاد آسیب می زند.

بیشتر بخوانید: بهترین تخت بیمارستانی برای نگهداری بیمار در منزل چیست؟

تخت وارمر

تخت وارمر نوزاد, یکی از انواع تجهیزات پزشکی نوزادان برای نگهداری در منزل است که بر روی یک پایه یا تخت و یا سایر وسایل قرار داده می شود و گرمای مورد نیاز نوزاد را تامین می کند.

تخت وارمر دارای یک سنسور اتوماتیک است و درصورتی که دما بیش از حد بالا برود دستگاه هشدار می دهد. دمای مناسب توسط پزشک تجویز می شود.

منبع حرارتی تخت وارمر از یک لامپ مادون قرمز تشکیل شده است که این نور آسیبی به پوستو یا چشم نوزاد وارد نیم کند, بلکه از منافذ پوست وی عبور کرده و وارد گردن خون می شود.

انکوباتور نوزاد

یکی دیگر از انواع تجهیزات پزشکی نوزادان که استفاده از آن برای نوزادان زودرس الزامی است, انکوباتور است. احتمالا دیده باشید که برخی از نوزادان در یک محفظه شیشه ای نگهداری می شوند.

انکوباتور دارای یک سنسور است دمای دستگاه را با دمای بدن نوزاد تنظیم می کند. در اصل انکوباتور یک شبیه سازی از رحم مادر است.

بهتر است نوزادانی هم که زودرس نیستند برای مدتی در انکوباتور قرار داده شوند تا به مرور بتوانند با شرایط محیط جدید عادت کنند.

بیلی روبین چک

در خون نوزادان ماده ای وجود دارد که بیلی روبین نام دارد. این ماده باید توسط کلید آن ها دفع شود, اما به دلیل آن که کلیه نوزاد هنوز نابالغ است, توانایی دفع تمامی بیلی روبین ها را ندارد. درنتیجه ی تجمع این بیلی روبین ها پوست و عنبیه نوزاد به رنگ زرد متمایل می شود.

دستگاه بیلی روبین چک یا زردی سنج, دستگاهی است که میزان سطح بیلی روبین موجود در خون نوزاد را اندازه گیری می کند.

نحوه کار دستگاه به این شکل است که نوری از دستگاه به پوست نوزاد تابانیده می شود و نور بازتابیده شده از پوست نوزاد را اندازه گیری می کنند. به این شکل می توان میزان بیلی روبین موجود در بدن نوزاد را اندازه گیری کرد.

فتوتراپی

یکی دیگر از تجهیزات پزشکی نوزادان دستگاه فتوتراپی است که نسبت به سایر تجهیزات پرکاربردتر است.

اگر میزان غلظت بیلی روبین نوزادی زیاد باشد باید از این دستگاه استفاده کرد.

این دستگاه مجهز به یک لامپ مخصوص است که باید نوزاد را به شکل برهنه در زیر نور این دستگاه خوابانید. فقط باید حتما چشم های نوزاد توسط یک چشم بند پوشانیده شود تا به چشم های وی آسیبی نرسد.

پس از استراحت نوزاد درون این دستگاه دوباره از وی آزمایش می گیرند تا میزان غلظت بیلی روبین را اندازه گیری کنند. معمولا پس از چند ساعت استراحت درون این دستگاه بیلی روبین خون نوزاد کاهش پیدا می کند.

نحوه کار دستگاه به این صورت است که این نور می تواند ترکیبات بیلی روبین را شکافته و به ترکیب دیگری تبدیل کند که دفع آن برای کلیه نوزاد راحت تر باشد.

سخن آخر

اگر نوزاد شما نیاز به مراقبت در منزل را دارد, به هیچ عنوان نباید بدون تجویز پزشک از تجهیزات پزشکی نوزادان استفاده کنید. ممکن است استفاده از وسیله ای برای یک نوزاد نتیجه عکس بدهد و به وی آسیب جدی وارد کند. در نتیجه حتما هرکاری که می کنید باید با تجویز و دستور پزشک باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

محصولات مرتبط

Instagram
Pinterest
YouTube
LinkedIn
فهرست
Call Now Button