در این مقاله سعی داریم اصول نگهداری از تجهیزات پزشکی را بیان کنیم. اهمیت صحبت در این رابطه به این دلیل خود را بیشتر می نماید که همانطور که در مقالات قبلی راجع به سرانه تخت بیمارستانی در ایران نسبت به دیگر نقاط جهان صحبت کردیم، متاسفانه نه تنها تجهیزات بیمارستانی کافی در اختیار نداریم، علاوه بر آن عدم توجه و نظارت به اصول صحیح نگهداری آنها، نگهداشت این تجهیزات را دشواری مواجه نموده است.

همانطور که میدانیم تهیه تجهیزات بیمارستانی هزینه های بسیار زیادی را به بیمارستان ها و مراکز درمانی تحمیل می نماید که این هزینه ها گاها بین یک سوم تا نصف هزینه های یک بیمارستان را شامل می شود.

مدیریت این تجهیزات از نظر کنترل، توجه به اصول خرید و نگهداری آنها از تحمیل شدن هزینه های بسیار زیاد تعویض و تعمیرات آنها می کاهد.

بغیر از تعمیرات و هزینه های تعویض، هزینه بیهوده ای که در این میان انجام می گیرد، هزینه برای تجهیزات غیر فعال می باشد. درصد بالایی از تجهیزات پزشکی تهیه می شوند اما آماده بهره برداری نیستند.

ما از نقش مهم بیمارستان ها در سلامت جامعه باخبر هستیم. لذا باید علم مدیریت تجهیزات پزشکی، بعنوان مهارت به نیروهای مربوطه آموزش داده شود تا از این هدر رفت منابع جلوگیری شود.

تجهیزات پزشکی

موارد مهم در مدیریت تجهیزات پزشکی

  • اصول خرید و انتخاب تجهیزات
  • مدیریت اثر بخش آنها
  • نگهداری آنها

خرید تجهیزات

افرادی که برای انتخاب تجهیزات مورد نیاز مراکز درمانی و افرادی که برای خرید آنها اقدام میکنند باید افراد متخصصی باشند که با توجه به نیاز مرکز، تجهیزات مناسب را خریداری نموده و از امکانات دستگاه ها و تجهیزات و لوازم اطلاع کامل و کافی داشته باشند. تبحر در انتخاب یک دستگاه یا لوازم و تجهیزات مناسب، مدیریت این تجهیزات را بهبود می بخشد. شخصی که اقدام به خرید می نماید علاوه بر آگاهی کافی از امکانات آن، باید به نحوه استفاده و خصوصا نحوه نگهداری از آن اطلاعات کامل را کسب نماید و در مواردی نسبت به خرید مواد مصرفی و حتی گاهی نسبت به خرید قطعات یدکی مورد نیاز هم اقدامات لازم را انجام دهد.

این شخص باید نسبت به استانداردهای دستگاهی که قصد خرید آن را دارد آگاهی لازم را کسب کند. رعایت این استانداردها در امر خرید تجهیزات، بهره برداری بهینه از آن  و عدم تحمل هزینه های اضافی و بعدی از جمله، تعمیرات، قطعات یدکی و یا تعویض آن را به دنبال خواهد داشت.

مدیریت تجهیزات

گاها تجهیزات پزشکی خریداری شده، به علت عدم اطلاع  کاربران آنها و عدم وجود آموزش موثر جهت تربیت نیروهای متخصص، ازتکنولوژی به کار رفته در این تجهیزات بهره برداری نمی شود که این خود هدر رفت منابع است. چرا که برای خرید تکنولوژی این تجهیزات مرکز درمانی متحمل هزینه هایی شده که هیچگاه از آنها استفاده نمیشود.

خرید تجهیزات پیچیده خود به معنی کامل بودن یک مرکز درمانی نیست، بلکه نیروی متخصصی که از این تجهیزات استفاده کند، این تجهیزات را کامل می کند. وجود تجهیزات با تکنولوژی پیشرفته اما غیرفعال، در سلامت افراد هیچگونه نقش مثبتی ایفا نمیکند.

مدیریت تجهیزات پزشکی در اینجا نقش بسیار مهم خود را نشان می دهد.

نگهداری از تجهیزات

بعد از مدتی، بعضی تجهیزات کارایی خود را از دست داده یا دچار نقص فنی می شوند که این مشکلات با مدیریت و کنترل آنها کاهش خواهد داشت.

این از دست دادن کارایی، باعث می شوند تا این تجهیزات زمانی عملا بلااستفاده باشند و این خود علاوه بر هزینه های تعمیرات و … هزینه راکد ماندن تجهیزات را هم به دنبال دارد که در این زمان که دچار کمبود تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور هستیم، خود معضلی بزرگ است.

بعضی از این مشکلات، از قبلی نقص فنی یا از دست دادن کارایی به دلیل استفاده نادرست افراد از این دستگاه هاست. کاربری که از این دستگاه ها استفاده می کند باید علم کافی در رابطه با عملکرد دستگاه و استفاده صحیح از آن را داشته باشد.

گاهی دلیل به وجود آمدن این مشکلات این است که راه اندازی اولیه دستگاه به درستی انجام نشده است که مراکز باید برای این کار از افراد مطلع و متبحر استفاده کنند.

گاهی هم دلیل این مشکلات عدم تعمیر و نگهداری آنهاست. کنترل تجهیزات پزشکی باید دائمی و همیشگی باشد.

عمر مفید تجهیزاتی که به طور مرتب و برنامه ریزی شده نگهداری می شوند، به مراتب بالاتر از تجهیزاتی که چنین برنامه مرتبی برای نگهداری ندارند.

و همچنین زمانی که برای نگهداری آنها استفاده می شود، به مراتب کمتر از زمانی است که صرف تعمیرات این دستگاه ها می شود. لذا نگهداری تجهیزات پزشکی باید حالت پیشگیرانه داشته باشد.

تخت جراحی

تعریف سیستم

در صورت تعریف یک سیستم کارآمد جهت نگهداری تجهیزات پزشکی، هم میتوان استفاده بهینه از دستگاه ها را ضمانت نمود، هم در هزینه ها صرفه جویی نمود  و هم به روند درمان بیماران سرعت و کیفیت بخشید.

مسلما هزینه های نگهداری تجهیزات از هزینه های بعدی که بیمارستانها و مراکز درمانی به دلایل گفته شده در بالا متحمل می شوند بسیار پایین تر و به صرفه تر است. و در کنار آن استفاده از آنها که تاثیر مستقیم بر درمان افراد دارد به بهترین شکل انجام شده و تاثیر بسزایی در سلامت جامعه خواهد داشت.

با ایجاد یک واحد مدیریت تجهیزات پزشکی، مجموعه متبحر و اگاه جهت انتخاب و خرید تجهیزات و لوازم مورد نیاز آنها و پیش بینی جهت خرید قطعات یدکی مورد نیاز، تربیت نیروی انسانی آگاه جهت کاربری دستگاه ها و تجهیزات، کنترل مستمر عملکرد آنها، نگهداری پیشگیرانه، کالیبراسیون و تعمیرات طبق برنامه مرتب، به استفاده بهینه از منابع خواهد انجامید.

شرکت کیان طب سلامت، تولید و عرضه کننده تجهیزات پزشکی و تخت های بیمارستانی آماده ارائه مشاوره کارآمد در رابطه با محصولات خود، از جمله انواع تخت بیمارستانی (تخت برقی و تخت مکانیکی)، انواع تخت معاینه، تخت ماساژ، تخت زایمان، تخت ژنیکولوژی و صندلی های کاشت مو و زیبایی و …  همچنین آماده خدمات پس از فروش از جمله خدمات نگهداری و تعمیرات تجهیزات می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

محصولات مرتبط

Instagram
Pinterest
YouTube
LinkedIn
فهرست
Call Now Button