آفتاب گردان یک گیاه بومی منطقه آمریکای شمالی است که امروزه به یکی از محبوب ترین تنقلات روز مره تبدیل شده. گل آفتاب گردان به صورت دایره ای و پهن می باشد که پرشده از دانه های ریز روغنی که به آن دانه آفتاب گردان یاد اصطلاح عامیانه تخمه آفتاب گردان می گویند. در این مقاله قصد داریم در ارتباط با تاثیر دانه آفتابگردان برای تناسب اندام و سلامتی صحبت کنیم. این را در نظر داشته باشید که می توانید با مراجعه به وب سایت kt سلامت از تمامی اطلاعات مربوط به ترالی اورژانس، تخت بیمارستان، تخت برقی و تخت معاینه اطلاع حاصل کنید.

دانه آفتابگردان و سلامتی

همانطور که گفته شد دانه آفتاب گردان یک گیاه روغنی است که در صنعت  تهیه روغن خوراکی از جایگاه ویژه و ارزنده ای برخوردار است. دانه آفتاب گردان به عنوان تنقلاتی که به نسبت بقیه از قیمت پایین تری برخوردار است دارای محبوبیت خاص می باشد. دانه آفتاب گردان دارای خواص فراوانی است که برای بدن واقعا مفید می باشد. ذات تخمه آفتاب گردان گرم و خشک می باشد. از خام آن در سالاد و پخته آن در تنقلات استفاده می شود. دانه آفتاب گردان منبع عالی ویتامین E می باشد. علاوه بر این دانه آفتابگردان سرشار ازلینولئیک، فیبر، اسید امینه و خیلی دیگر از مواد معدنی و مغزی دیگر می باشد.

خواص دانه آفتابگردان برای پوست و مو

دانه آفتابگردان برای پوست و مو اهمیت بسیار زیادی دارد. دقت کنید که علاوه بر این اطلاعات می توانید در وی سایت کی تی سلامت در ارتباط با ترالی اورژانس، تخت بیمارستان، تخت برقی و تخت معاینه هم اطلاعات بسیاری کسب کنید. خواص دانه آفتابگردان به شرح زیر می باشد.

جوان سازی پوست صورت

به دلیل داشتن مقدار بالای ویتامین Eباعث از بین رفتن چین و چروک و جوان سازی پوست می شود. همچنین به خاطر ویتامین Eپوست را در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می کند.

رشد مو

روی موجود در دانه های آفتاب گردان باعث تقویت ریشه مو وافزایش رشد مو می شود.همچنین وجود ویتامین Eباعث باعث بهبود گردش خون در پوست سر شده در نتیجه به رشد و افزایش مو کمک می کند.

سلامتی در کبد

دانه آفتاب گردان به دلیل داشتن ویتامین هایAوDو املاح معدنی فراوانی که دارد، به سلامتی کبد و درمان کبد چرب کمک می کند.

رفع کم خونی

تخمه آفتابگردان خطر ابتلا به عفونت و بیماری ها در کودکان و نوزادان را کاهش می دهد. به علت دارا بودن آهن بالا برای درمان کم خونی نیز مفید می باشد.

تناسب اندام با دانه آفتابگردان

از خاصیت های دیگر دانه (تخمه)آفتابگردان این است که به علت کالری بالا و فیبر بالایی که دارد باعث بهبود هضم و کاهش اشتها می شود. در کنار ورزش باعث تناسب اندام و لاغری می شود. همچنین دانه آفتابکردان غنی از فیتوسترول هاست که باعث کلسترول تری گلیسرید و چربی خون بالا می شود . دانه آفتاب گردان دارای مقادیر زیاد پروتئین اسید های چرب ضروری مواد معدنی و انواع ویتامین ها می باشد. از این رو به عنوان میان وعده عالی برای بدن سازان محسوب می شود. دانه آفتاب گردان به خاطر داشتن ویتامین Eبالا از التهاب جلوگیری کرده و موجب بهبود عملکرد بدن در طول تمرینات بدنسازی می شود.

عوارض دانه های آفتابگردان

در مورد عوارض دانه های آفتاب گردان چیز خاصی گفته نشده است. فقط شاید در بعضی از افراد ایجاد حساسیت کند. البته استفاده بیش از حد هر نوع مواد غذایی ممکن است مشکلاتی را در بر داشته باشد. استفاده بیش از اندازه از دانه های افتابگردان  نیز عوارضی را در پی دارد که عبارتند از:

اضافه وزن ناخواسته

این اضافه وزن ناشی از مصرف بیش از اندازه دانه افتابگردان می باشد. بر اثر مصرف بیش از حد کالری است که بدن توان سوزاندن آن را ندارد. این میزان مصرف بستگی به عواملی مانند جنسیت، سن و مقدار فعالیت بدنتان دارد. پس بهتر است که مصرف خصوصا در ورزشکاران به اندازه و تحت نظارت باشد تا ازاین لحاظ مشکلی به وجود نیاید.

بالا رفتن سطح کلسترول ناخواسته

دانه های آفتاب گردان شامل مقدار زیادی چربی غیر اشباع و تکثیر نشده است. این چربی ها درست است که برای قلب مفید هستند اما باید در نظر گرفت که دانه های آفتابگردان منبعی از اسیدهای چرب هم هستند. از این رو مصرف بیش از اندازه آن می تواند موجب بالا رفتن سطح کلسترول بد باشد. پس بهتر است در روز فقط یک وعده آن هم حداکثر 100 گرم از دانه های افتاب گردان مصرف کنید تا چیری حدود 75 کالری از چربی اشباع وارد بدن می شود.

مسمویت غذایی و فشار خون بالا

استفاده از دانه های آفتاب گردان نمک سود شده بخاطر داشتن نمک ممکن است سطح فشار خون را بالا ببرند. دانه های آفتاب گردان دارای فسفر و سیلینیوم می باشند. مصرف بیش از حد این دو با هم ممکن است ایجاد مسمومیت غذایی کند. این مسمویت تا حدی خطرناک و ممکن است به کلیه ها نیز آسیب وارد کند. مسمومیت ناشی از سیلینیوم می تواند علائمی مانند تردی و شکنندگی موها و ناخن ها، خارش پوست، خستگی و بی حوصلگی و غیره را موجب شوند.

در نهایت توجه داشته باشید که می توانید با مراجعه به وب سایت kt سلامت از تمامی اطلاعات مربوط به ترالی اورژانس، تخت بیمارستان، تخت برقی و تخت معاینه اطلاع حاصل کنید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

محصولات مرتبط

Instagram
Pinterest
YouTube
LinkedIn
فهرست
Call Now Button