سرانه تخت بیمارستانی نسبت به دیگر نقاط جهان

کمبود تخت بیمارستانی در زمان شروع کرونا

نزدیک به دو سال پیش در سایت کیان طب سلامت مقاله ای انتشار دادم با عنوان “سرانه تخت بیمارستانی در ایران نسبت به دیگر نقاط جهان

در این مقاله به کمبود تخت های بیمارستان درایران پرداختیم و اینکه سرانه تخت بیمارستانی در ایران نسبت به میانگین جهانی بسیار پایین تر است.

ک بعضی  شهرها بازهم نسبت به دیگر شهرهای ایران وضعیت بدتری داشتند. محرومترین استان از این نظر استان کهکیلویه و بویر احمد بود.

مقاله را به این جمله به پایان رساندم که:

“جای تفکر دارد، این محرومیت در این استانها، چه مشکل عظیمی خواهد بود زمانی که حوادث یا بلایای طبیعی رخ دهند.”

و متاسفانه این مساله به وجود آمد…..

کرونا همه گیر شد….

کرونا

تاثیر کرونا بر افزایش تخت های بیمارستانی

تاثیر کرونا بر تجهیز بیمارستانها و مراکز درمانی

کمبود تخت بیمارستانی در زمان شروع کرونا

در ماه های اول انتشار این بیماری، مشکل کمبود  تجهیزات پزشکی از وسایل مصرفی مانند ماسک و دستکش گرفته تا تخت بیمار، با هیبت عظیمی خود را نشان داد و مسئولین را به فکر انداخت تا نسبت به این قضیه عکس العمل سریع نشان دهند.

در طی این دو سال که بیماری کووید 19 سایه سیاه خود را بر زمین گسترده، شاهد تقلای مسئولان و بیمارستانها برای تجهیز بیمارستانها و مراکز درمانی هستیم

کمبود تخت بیمارستانی خصوصا در بخش مراقبت های ویژه خودنمایی می کند.

بسیاری از افراد مجبور به نگهداری از بیمار خود در منزل هستند که نیاز به تخت استاندارد برای رسیدگی درست به بیمار دارند.

اما جای تامل دارد چرا با آنهمه اطلاع رسانی آمار قبل از بوجود آمدن چنین مشکلی ، مسئولین سعی در استاندارد سازی تعداد تخت های بیمارستانی نسبت به میانگین جهانی نکردند.

تا با رسیدن بلایی به نام کرونا تازه به یاد حل این مشکل برآییم . زمانی که دیگر بسیاری از افراد جامعه به این علت مجبور به نگهداری بیمار خود در منزل و خارج از بیمارستان شدند.

که گاهی حال بسیاری از این بیماران وخیم و نیازمند رسیدگی در بیمارستان بودند.

اضافه شدن تخت های بیمارستانی طی دو سال

بعد از روزهای سیاه و از دست دادن عزیزان بسیار، تحمل دردهای فراوان در جامعه نه فقط دردهای جسمی بیماری، بلکه آلام روحی فراوان ، فشارهای جبران ناپذیر به اقتصاد و روابط خانواده،  خسارات جبران ناپذیر به اقتصاد، و مشکلات فراوانی که بیماری کرونا برای انسانها به وجود آورد، شاید برای آیندگان هم که شده، باید از کرونا سپاسگذار باشیم که بسیاری از مشکلات را به ما نشان داد.

چه با اجبار و چه با آینده نگری سعی در رفع مشکلات شد. هرچند در این زمینه به آنچه ایده آل است نرسیدیم اما پیشرفتها چشمگیر بودند.

یکی از این مشکلات همین کمبود تخت های بیمارستانی بود . زبان در دهان نمیچرخد که بگوییم خوشبختانه، چون بدبختیهای این بیماری خیلی بیشتر بر افراد نمود پیدا کرد اما خوشبختانه اخبار را که دنبال میکنیم شاهد افزایش امکانات بیمارستانها هستیم.

این روز ها خبرگذاریها از افزایش تخت های بیمارستانی درمراکز درمانی می گویند. نمونه آنها:

بهره برداری از ۱۴ هزار تخت بیمارستانی تا مرداد ۱۴۰۰

۵۵ هزار تخت بیمارستانی در دولت تدبیر و امید اضافه شد

پشتیبانی های مالی، حمایت مسئولان و بیمارستانها باعث شد تا در این رابطه خیز جدی برداشته شود.

صد البته که با وجود تحریم ها، فشارهای وارده بر تولیدکننده های تخت بیمارستانی چندین برابر بوده ولی تلاش این صنف با وجود همه ناملایمات ، تحریم ها و نامهربانی ها، ستودنی ست. متاسفانه از تولید کنندگان تجهیزات پزشکی در داخل کشور حمایت کافی به عمل نمی آید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

محصولات مرتبط

Instagram
Pinterest
YouTube
LinkedIn
فهرست
Call Now Button