تخت بیمارستانی و وضعیت آن در ایران و جهان

یکی از اصلی ترین تجهیزات و ملزومات بیمارستانی، تخت بیمارستانی است. بدیهی است که نقش این کالا در تجهیز بیمارستان ها نقشی اساسی است تا حدی که یکی از خصوصیات خاص بیمارستانها برای نام بردن، تعداد تخت های آن مرکز می باشد.

بهداشت و درمان هر کشور هزینه هایی بابت تهیه تخت های بیمارستان از جمله تخت معاینه، تخت زایمان، تخت ژنیکولوژی، تخت ریکاوری و … تا تخت های برقی که توسط ریموت کنترل می شوند، متحمل می شوند.

برکسی پوشیده نیست که شرایط اقتصادی و اجتماعی حاکم این موضوع را شدیدا تحت تاثیر قرار داده است. سرمایه گذاریها در این بخش از اهمیت ویژه ای در بهبود سلامت عمومی جامعه برخوردار است.

بیماریهای جدید در ده های اخیر و نحوه درمان خاص آنها، لزوم به طراحی و ساخت تخت های بیمارستانی ویژه این بیماریها را به جدَ نمایش میدهد. مانند تخت دیالیز، تخت ژنیکولوژی و …

لذا بر آن شدیم تا در چند مطلب کوتاه وضعیت تخت های بیمارستانی ایران را با دیگر نقاط جهان در طی سالهای 2010 تا 2012 مقایسه نماییم.

سرانه تخت های بیمارستانی در ایران به نسبت دیگر نقاط جهان

در بین سالهای 2010 تا 2012، بر اساس آمار بانک جهانی، ایران از نظر تعداد تخت بیمارستانی رتبه بسیار پایین تری از میانگین جهانی دارد. این میانگین جهانی در حال حاضر، 3.1 تخت برای هر هزار نفر می باشد . اما تصور میکنید که این عدد برای هر هزار نفر در ایران چه عددی است؟

با تاسف در ایران برای هر هزار نفر فقط 1.8 تخت بیمارستانی موجود  می باشد . یعنی در این مورد،  کشور ایران جزء کشورهای محروم مانند کشورهای زیمباوه، بوتان، جامایکا، اردن ، بوتسوانا و مصر است.

کشورهای آلمان، اوکراین، موناکو، بلاروس بالاترین رتبه را در تخت بیمارستانی نسبت به دیگر کشورهای جهان از آن خود کرده اند که تعداد 8 تخت برای هر هزار نفر است.

خالی از لطف نیست که این مطلب را متذکر شویم که این شاخص برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا، تعداد 5.4 تخت بیمارستانی برای هر هزار نفر است.

عکس زیر را به دقت مشاهده کنید:

تعداد تخت های بیمارستانی به ازای هر هزار نفر در ایران در سال 1394

در اینجا نگاهی به وضعیت این شاخص در سطح استانهای کشور مربوط به سال 1394 داریم. در این سال بیشتر از 148 هزار تخت در بیمارستانهای کشور وجود داشته که به ترتیب استانهای زیر صدرنشین تعداد تخت بیمارستانی در کشور هستند:

  • تهران با 22.1 درصد
  • خراسان رضوی با 8.4 درصد
  • فارس با 8.1 درصد

در حالیکه محرومترین استان از این نظر استان کهکیلویه و بویر احمد با 805 تخت می باشد.

این آمار از سالنامه آماری کشور به دست آمده است و بر اساس تعداد تخت ها در هر استان می باشد.

به عکس زیر توجه کنید:

سرانه تخت بیمارستانی در ایران در سال 1394

سرانه تخت بیمارستانی در ایران در سال 1394

در عکس می بینید که استان سمنان با 3.8 تخت و سپس استان های تهران، فارس، یزد، آذربایجان شرقی بالاترین رتبه را در این شاخص دارند، این تفاوت بخاطر این است که از شاخص بین المللی تخت به ازای هر نفر برای تهیه این عکس استفاده کردیم. لزوم استفاده از این شاخص به علت این است که استان های از لحاظر جمعیتی تفاوت بسیار دارند و لذا تعداد تخت ها به تنهایی نمیتواند مرجع مقایسه باشد.

نگاهی به عکس زیر داشته باشید تا متوجه شویم که استان البرز، سیستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و هرمزگان محروم ترین استان ها از این نظر در سال 1394 می باشند.

میزان کل تخت ثابت در هر هزار نفر در سال 1394

میزان کل تخت ثابت در هر هزار نفر در سال 1394

جای تفکر دارد، این محرومیت در این استانها، چه مشکل عظیمی خواهد بود زمانی که حوادث یا بلایای طبیعی رخ دهند.

جای تفکر دارد، تا چه اندازه نیاز است که زمینه تهیه تخت های بیمارستان جذب سرمایه گذاری و تخصیص بودجه صورت گیرد.

لطفاً، تفکر کنید…

کیان طب سلامت تولیدکننده بدون واسطه انواع تخت بیمارستانی مکانیکی ، تخت برقی ، تخت بیمارستانی لگن دار ، تخت سه شکن ، تخت معاینه زنان ، تخت بستری ، تخت اورژانس ، تخت معاینه و وارد کننده دستگاه اکسیژن ساز می باشد. کافیست پس از بررسی و انتخاب تخت از محصولات سایت، با شماره های 66978143-021 ، 66979086-021 ، 09123228374  تماس بگیرید. ما صمیمانه منتظر راهنمایی و مشاوره به شما هستیم.

3/5 - (2 امتیاز)

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

محصولات مرتبط

Instagram
Pinterest
YouTube
LinkedIn
فهرست
Call Now Button