یکی از تجهیزات پزشکی مورد نیاز هر خانه ای، دستگاه فشارسنج است. در گذشته از فشارسنج عقربه ای استفاده می شد که کمی کار با آن دشوار است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی فشارسنج های دیجیتالی به بازار آماده است که کار با آن بسیار راحت تر از فشارسنج عقربه ای است. در ادامه قصد داریم تا با این دستگاه بیشتر آشنا شویم. در ادامه همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با تخت معاینه و کاربردهای آن

آشنایی با انواع دستگاه فشارسنج

انواع بیماری های مربوط به قلب و عروق، فشار خون بالا و دیابت از شایع ترین معضلات در بین مردم کشورمان است به طوری که فشار خون بالا به قاتل خاموش معروف شده است.

به دلیل آن که فشار خون در طول روز تغییر می کند و با توجه به شیوع ویروس کرونا، مراجعه به مراکز درمانی کمی سخت شده است؛ بنابراین بهتر است افرادی که به فشار خون، دیابت یا سایر بیماری های قلبی و عروقی مبتلا هستند یک فشارسنج در خانه داشته باشند تا بتوانند به طور مرتب خود را چک کنند.

یکی از سوال هایی که پیش می آید آن است که فشارسنج دیجیتالی بخریم یا عقربه ای؟ و یا اصلا این دو چه تفاوت هایی با هم دارند؟

به طور کلی دو مدل دستگاه فشارسنج در بازار وجود دارد:

  • فشارسنج دیجیتالی
  • فشارسنج عقربه ای

معرفی دستگاه فشارسنج دیجیتالی

فشارسنج دیجیتالی شامل یک مانیتور کوچک است که پس از بسته شدن دستگاه به دست فرد، با فشار دادن دکمه ای، دستگاه به صورت خودکار فشار فرد را اندازه گیری می کند و مقدار آن را بر روی مانیتور نمایش می دهد.

فشارسنج دیجیتالی خود دارای دو مدل زیر است:

  • فشارسنج دیجیتالی بازویی: این مدل همانند فشارسنج های عقربه ای دارای یک کاف بازویی است و دقت آن کم است. به گفته برخی از بیماران اندازه گیری فشار به کمک این دستگاه کمی دردآور است.
  • فشارسنج دیجیتالی مچی: در این مدل کاف به دور مچ بسته می شود، در نتیجه این مدل کوچک است و فضای زیادی را اشغال نمی کند. معمولا افرادی که به طور مداوم در سفر هستند از این مدل استفاده می کنند. دقت این دستگاه از مدل دیجیتالی بازویی نیز کمتر است.

معرفی دستگاه فشارسنج دستی

معمولا پزشکان و متخصصان از فشارسنج دستی استفاده می کنند. به دلیل آن که در ابتدا اشاره کردیم کار با آن کمی دشوار است و نیاز به آموزش درست و اصولی دارد. فشارسنج دستی خود دارای دو مدل است:

  • فشارسنج جیوه ای: این مدل شامل یک کاف و یک محفظه فلزی مدرج است که در انتهای آن مخزن جیوه قرار دارد. میزان فشار خون توسط حرکت جیوه در ستون فشارسنج مشخص می شود. در گذشته از این مدل بیشتر استفاده می شد، اما امروزه کمتر پزشکی از این مدل استفاده می کند.
  • فشارسنج عقربه ای: دستگاه فشارسنج عقربه ای خود دارای دو مدل است.

فشارسنج عقربه ای دو شلنگه

در این مدل دارای دقت بسیار بالایی است و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. در فشارسنج عقربه ای دو شلنگه، هر دو شلنگ به کاف متصل است و محدوده فشار خون توسط عقربه نمایش داده می شود.

فشارسنج عقربه ای دستی

در این مدل برخلاف مدل قبلی شلنگ های دستگاه مستقیما به کاف متصل نیست و کافه به راحتی قابل تعویض است. در دستگاه فشارسنج عقربه ای طول شلنگ کمی بلندتر از مدل قبلی است.

سخن آخر

به طور کلی برای استفاده از دستگاه فشارسنج در خانه بهتر است که از نوع دیجیتالی آن تهیه شود. به دلیل کاربری راحتی که دارد.

اگرچه دقت فشارسنج عقربه ای بیشتر از دیجیتالی است اما برای استفاده از آن حتما باید دوره های امدادی را گذرانده باشید. اگر آموزش های اولیه امدادی را ندیده اید به هیچ وقت از دستگاه عقربه ای استفاده نکنید، زیرا در صورت عدم آشنایی و کار با فشارسنج عقربه ای به راحتی می توانید به بیمار آسیب وارد کنید.

برای چک کردن روزانه از فشارسنج دیجیتالی استفاده کنید و اگر متوجه تغییرات شدید در فشار خون شدید و حال نامناسب بیمار شدید، وی را به بیمارستان و یا یک مرکز درمانی منتقل کنید. همچنین می توانید با اورژانس تماس بگیرید تا نیروهای درمانی در خانه بیمار را ویزیت کنند.

 

 

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

محصولات مرتبط

Instagram
Pinterest
YouTube
LinkedIn
فهرست
Call Now Button