در این مقاله قصد داریم ابزارهای معاینه پزشکی را به طور خلاصه به شما معرفی کنیم. در ادامه همراه ما باشید:

معرفی ابزارهای معاینه پزشکی

در ادامه برخی از پرکاربردترین ابزارهای پزشکی را معرفی خواهیم کرد. این ابزارها شامل:

اتوسکوپ

یکی از ابزارهای معاینه پزشکی اتوسکوپ نام دارد که از این وسیله برای معاینه داخل گوش استفاده می شود. مانند مشاهده پرده خارجی گوش

اتوسکوپ دارای یک سرمخصوص و یک دسته برای نگه داشتن است. سر مخصوص اتوسکوپ برای انجام کارهای مختلف قابل تعویض است. مثلا برای کارهای حرفه ای تر از ذره بین هایبزرگتر استفاده می شود. یا برای تخلیه ترشحات گوش از یک سری مخصوص به این کار استفاده می شود.

اتوسکوپ دارای دو مدل متحرک و ثابت است که تفاوت این دو مدل تنها به نوع تغذیه منبع الکتریکی بستگی دارد.

اتوسکوپ ها دارای دو نوع لامپ هستند:

  • رشته ای: طول عمر این لامپ ها تنها 10 ساعت است.
  • ال ای دی: این لامپ ها دارای طول عمر بسیار زیادی هستند.

نکات مربوط به تخت معاینه را مطالعه فرمایید.

افتالموسکوپ

یکی دیگر از ابزارهای معاینه پزشکی که وجود آن لازم است, افتالموسکوپ است.

معمولا از افتالموسکوپ برای معاینه چشم استفاده می شود. دقت این دستگاه باید بین 30 الی 95 درصد باشد و این دقت از اهمیت بالایی برخوردار است.

از افتالموسکوپ برای تشخیص بیماری های زیر نیز استفاده می شود:

  • فشار خون
  • تومور مغزی
  • سکته مغزی
  • بیماری های قلبی و عروقی

افتالموسکوپ دارای دو مدل ثابت و متحرک است و تنها تفاوت آن دو در نوع تغذیه منبع است. انواع افتالموسکوپ:

  • مستقیم: ابعاد افتالموسکوپ مستقیم به اندازه یک چراغ قوه کوچک است که دارای تعدادی لنز چرخشی با بزرگنمایی بیش از 15 برابر است. به کمک افتالموسکوپ و با تابش نور مستقیم به مردمک چشم می توان داخل آن را دید.
  • غیرمستقیم: این مدل دارای یک چراغ بزرگ تر نسبت به مدل مستقیم است که معمولا بر روی پیشانی پزشک قرار می گیرد و به کمک آن می تواند داخل چشم را ببیند.

گوشی پزشکی یا استتوسکوپ

احتمالا یکی از آشناترین ابزارهای معاینه پزشکی برای اکثر مردم, گوشی پزشکی است. به کمک استتوسکوپ می توان صدای قلب, ریه و صدای جریان خون در رگ ها را شنید.

البته برای اندازه گیری فشار نیز از گوشی پزشکی, برای کمک به دستگاه فشار سنج استفاده می شود.

فشارسنج

از دیگر ابزارهای معاینه پزشکی می توان به فشارسنج اشاره کرد. همانطور که از نامش پیدا است از این ابزار بریا اندازه گیری فشار خون استفاد می شود. دو نوع فشار سنج داریم:

  • فشارسنج عقربه ای: دقت بسیار بالایی دارد و استفاده از آن نیازمند مهارت است.
  • فشارسنج دیجیتال: به راحتی قابل استفاده است ولی امکان خطا دارد و بیشتر برای مصارف خانگی مناسب است.

تب سنج

یکی دیگر از ابزارهای معاینه پزشکی که بسیار هم پرکاربرد است, تب سنج است. از تب سنج برای سنجش میزان تب بیمار استفاده می شود. دو نوع تب سنج وجود دارد:

  • تب سنج جیوه ای: در گذشته از این نوع تب سنج بیشتر استفاده می شد, دقت آن بالا است ولی به دلیل وجود جیوه کمی خطرناک است.
  • تب سنج دیجیتال: امروزه از تب سنج دیجیتال استفاده می شود و کار با آن بسیار راحت است. تب سنج دیجیتال دارای انواع: دهانی, گوشی, رکتال و لیزری است که به ترتیب میزان تب را از طریق دهان, گوش, مقعد و با فاصله از پوست ( بدون تماس با بدن بیمار ) اندازه گیری می کند.

چکش معاینه

یکی از ابزارهای معاینه پزشکی چکش معاینه است که برای غالبا برای تشخیص اختلالات عصبی استفاده می شود. با ضربه بر روی زانوی مراجع و مشاهده واکنش وی, پزشک می تواند سلامت اختلالات عصبی و نخاع و سیستم عصبی مراجع را تشخیص دهد.

اگر میزان واکنش فرد طبیعی باشد نشان دهنده آن است که فرد سالم است, و اگر واکنش غیرطبیعی, کم و یا اصلا وانشی نشان ندهد باید برای صحت این موضوع تحت آزمایش ها و درمان های دیگری قرار بگیرد.

چراغ قوه

چراغ قوه یکی از ملزومات ابزارهای معاینه پزشکی به شمار می آید. از چراغ قوه برای مشاهده داخل دهان و چشم استفاده می شود. چراغ قوه باید وزن سبکی داشته باشد تا به راحتی قابل حمل و در دسترس باشد. معمولا چراغ قوه ها توسط یک گیره به لباس پزشکان وصل می شوند تا به راحتی قابل دسترس باشند.

لارنگوسکوپ

یکی دیگر از ابزارهای تقریبا تخصصی پزشکی لارنگوسکوپ است که برای مشاهده حنجره و تارهای صوتی از آن استفاده می کنند. معمولا متخصصان گوش و حلق و بینی از این ابزارهای معاینه پزشکی استفاده می کنند.

نگاتوسکوپ

یکی از رایج ترین ابزارهای معاینه پزشکی است که می توان گفت تقریبا در تمامی مراکز درمانی وجود دارد. یک تابلوی دارای چراغ های LED  است که به کمک این تابلو پزشک می تواند عکس های رادیولوژی را به راحتی ببیند و ناهنجاری های داخل آن را تشخیص دهد.

ست معاینه

ست ابزارهای معاینه پزشکی یک پکیج کامل از ابزارهای مورد نیاز پرشکی است شامل ابزارهای برای معاینه گشو, چشم, تب سنج و فشارسنج است.

این ست برای مواقع اورژانسی است, زمانی که باید به سرعت وضعیت بیمار تشخیص داده شود تا در ادامه بتوان به درمان آن بپردازند. این ست ها معمولا مطابق با نیاز پزشک تهیه می شوند.

 

شرکت کیان طب سلامت با ۲۰ سال سابقه در زمینه تولید تجهیزات پزشکی به ویژه تخت بیمارستانی توانسته است رزومه مطلوبی از همکاری با بیمارستان ها و مراکز تخصصی پخش تجهیزات پزشکی در سراسر کشور تهیه نماید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

محصولات مرتبط

Instagram
Pinterest
YouTube
LinkedIn
فهرست
Call Now Button